Skip to main content

Misi Balas Dendam Yong Belar

Assalamualikum.. update blog yang lama gile aku da tak update… pada tanggal 16 Feb sampai 17 Feb 2019 satu misi yang lama da aku nk buat.. 1 misi yang mana aku idamkan, misi yang betol2 aku nk balas dendam.. misi tersebut adalah “MISI BALAS DENDAM YONG BELAR”.. dan alhamdullah pada Tarikh tersebut aku dan seramai 37 orang semuanya berjaya menawan gunung yang dulu tersengeh je kat akukn bila pertama kali cuba nk menawannya.
Dlu 15 April 2016 aku ingat lagi Tarikh tu… aku gagal teroksss, kalah yang memalukan, kalah yang perlu dilupakan, tp aku bangkit dari lena..selama 3 thn gak aku ambik masa..
Orang ada gak tnya why you seriously bermati2an nk balas dendam dan apa yg ko dapat bro?, seriously klu tnya solan tu kat aku.. entah..aku pon xtau Cuma aku dapat bls dendam je kot…
Tp sebnrnya boleh kta aku nak buktikan yang seorang lelaki yang montel yang mempunyai impian melakukan sesuatu yg tak pernah dia fikir dia boleh tak terlintas dlm kotak fikiran dengan berat overweight more then 87Kg plus on that year (2016).. dengan mcm2 jadi awal thn 2018.. lantas aku bangkit dari mmpi indah...

sebagai kenangan..dlu lain bro...skrng lain..dlu ko gelak kt aku.. tp aku bangkit bro...

The story started...
Early Feb 2018 Aku start register gym lightweight from 5kg to max I’ve ever done by myself 25Kg without partner. Aku start slow jog dari pace 12~14 less that 800m meningkat ke max pling jauh aku ber jogging 13km dengan pace 8.. boleh kata tiap2 hari aku jogng at least 2km gym.. ingat ea every single day tau without any excuses hujan panas rebut taufan meeting blik lewat aku g malam.. aku tak kira..

Month by month boleh Nampak perubahannya.. klu dlu semput nak mampus xsampai 400m pon da koyak sekrang boleh kata steady gakla.. hehehe.. orang ckp 20% workout 80% kitchen yuppp tu betol..its took me almost a year sbb makan aku ni ssh sket tp yela kurangkan jela.. and then January 2019 drop betol berat aku ke 64Kg.. dlu ye aku betol2 fokus nk kurus je.. tp then im realize eh jadi fit ni seronok rr..well fit utk pkck umur 30an what do you expect right?. At least aku ada medal 5km fun run..heheheh..

Bila da biasa jogng workout Dan tah lps aku rsa aku da sedia.. aku skroll2 fb aku terjmpa blik musuh lama aku mcm ajak aku cabar dia je.. sambil terkenang kembali peristiwa 3 thn lps.. then I go for it.. challenge accepted.. AKU CABAR KO WAHAI GUNUNG YONG BELAR

Dek sebab aku masih noob pling terok.. nasib aku ada kawan keje UTHM punya minat yang sama.. so apa lg.. aku pksa rr dia ikot skli..hehehe thk u beb jasamu ku kenang..😆
2 hari sebelum event, aku da apply cuti siap2 dengan alasan urusan peribadi.. once bossku lulus cuti.. mlm kami aku da start packing.. x sabar rasanya.. sperti yang dirancang hari jumaat 15/2  aku dan kawan aku gerak lps jumaat jam 3 dari Batu pahat shoot TBS.. sampai dalam pkul 6 lbh kurang.. dalam perjalanan tu bermsge r dengan bdk2 yang kitaorg nk tumpang (Carpool). Aku lapar aku trus g cari mkn dkt2 tbs yang pilihan aku kedai mamak.. aku tak tau kenapa.. nasi kari dia dgn ayam goreng ni antara yang terbaik pernah aku rasa..tak tau rr mngkin sbb aku betol2 lapa ke apa.. lahap betol aku time tu licin..
sedap bhaiii...

then aku jln2 jap cari ilham..heheheh few hours later sorang lagi hiker sampai, Ayu nama dia.. tgh menunggu lagi dua orang yang bawa kete tu kami bertiga naik LRT ke salak tinggi kot aku pon xberapa nak focus sbb kwn aku yang jd pengurus acara..aku jln je..hahahaha.. once again thk u haida…

Dalam pkul 8 gak rsanya jmpa lg 2 orang.. Mira dan Munirah.. suai kenal ringkas hai2 smua jom gerak ke simpang pulai… Cameron highland here we go….

Dalam kete.. mnta nyawa oiii… aku ingtkan akak aku da bhya bawa kete bdk ni lg bahaya.. ketahuila mati itu benar.. pkai seatbelt siap2 oii.. heheh tp apa2pon mira ko power..tak padan kecik tp laju..

Alhmdullah dipendekan cite kami selamat dengan jayanya ke Masjid lojing tmpat berkumpul para2 hikers seluruh pelusuk donia… kami sampai kira ngam2 rrr 3pagi mcm tu.. sampai2 dia pnya sejuk tak boleh tolak ansur.. da pkai windbreaker pon nauzubillah sejuk ya amat.. smua da start berkumpul.. tp powil kami buat hal lmbt lak.. damn.. lma gak rr tu kira dalam pkul 5pgi gak rr grk naik powil.. dalam setgh jam mcm tu sampai rr kitaorg hikers kat starting point.. bagi ration masing2 dpt aku dapat maggi je xberat..hehehe.. selesaikan solat subuh time tu.. dgn niat aku tau ini xsempurna tapi permudahkanla semuanya..

\
starting point

molek2 bg sket ucapan yang bahagia Jebat dan bininya Kak Ann.. lebih kurang pkul 6 lbh dan makin terang.. xpdc menawan puncak YB bermula yeahhh smua gerak slow and steady je.. smpat rr bergambar selfie sekeping 200 keping..hehehe.. naik turun merangkat panjat mcm2 aksi terlarang ada jnji sampai je.. maka sampai rr kami kt Kem Periok tp masa tu ramai gile orang da booking kem tu.. so nak xnak kita teruskan lagi ke kem lain yang ada air terjun.. Kem Pelaur..cantiknya tmpt ni sejuknya tmpt ni..

sangat2 terpersona dengan kecntikan kesejukkannyaaaa.....

so betol rr org kta gunung peti ais.. kami sampai dalam pkul 11lbh.. lps stle basuh suar kesan selut yang power.. membajak oiii.. lps kemas2kn diri stle kemah..aku tertido kejap.. aku tersedar mengigil teroksssss.. aku tngok jam baru pkul 1.. sejuknya Ya Allah tak jadi aku nk mndi… aku memang tak tahan sejuk brother Jebat tegur tula tido xpkai windbreaker cpt mnom kopi panas ni.. aku pnya sejuk xleh bincang sampai krem peha aku.. rsa nk nagis time tu…  cpt2 aku tukar suar yang basah tu pkai windbreaker mnom kopi o panas pling sdp kt muka bumi ni.. betol rr org kta.. ko mkn apa je kt ats gunung itu rr pling sdp dalam dunia… jemput2 (cucur) bawang yang takkn aku sentuh klu jmpa ni aku mkn ats gunung..sdpnya tak boleh terkata rr dgn panas2 rangup bawangnya..hahahaha.. maka lps tu mula rr sesi suai kenal hai2 mna yg patot.. mkn tghari.. lps tu sekli lg aku tertido tp kali ni aku well prepared.. aku siap pkai windbreaker sleeping beg siap stoking tau..huhuhuh..

Magrib… Brother jebat ckp get ready tido smua esok pkul 1 pagi tau..kita shoot naik peak.. tak yah pksa jap je aku tido.. hahaha ngam2 bgun tu pon sbb kna gegor dgn sweaper.. da tngu smua.. gerak rr semua ke peak pkul 2pgi.. slow and steady sampai gak last checkpoint kt kem kasut lebih kurang jam 6pgi lbh.. 7.15 aku ingt lg time tu sbb semua org da tak tahan dengan sejuk gilesss apa lg..buat 1 barisan jangan potong kita shoot ke peak sekarang.. betol2 steady rr sampai aku lak rsa bosan.. maap2.. hehehe nak tak nak ikot jela..  finally….

Perjalanan steady tu dalam 3 jam, kami smua sampai ke puncak Gunung Yong Belar tergolong dalam 7 gunung yang tertinggi kat Malaysia ke 3 tertinggi.. masa tu aku blur… aku smpai gak akhirnya makan masa 3thn aku nk bls dendam.. entahla.. mcm2 perasaan time tu.. apa lg..selfie rrrr.. abs selfie.. perot minta diisi.. nasi lemak telur dalam plastic antara yang tersedap..
ni...baiyekkkk

dalam sejam gak aku rsa bergambar berselfie bukti aku da selamat tawan gunung yang nakal ni.. ALHAMDULLIAH… lps mkn, ready.. spe yg nk gerak dlu dipersilakan.. yg xpuas lg nk bergambar silakan gak.. pe lg.. aku da mls xnk aku follow org..lgpon aku da dahaga time tu air da abs.. ingtkn sejuk xguna air bnyk tp mcm lg bnyk je akum mnom.. aku pon terus shoot trun ke bawah camp site… aku mira dan munirah Bersama trun..smpt rr selfie sekeping dua.. haida da jauh ke depan.. xpela dia memang laju… pling aku respect xtau umur mkck sorang ni tp kitaorg pnggil dia dgn gelaran manja IBU.. steady aku potong dia.. jap je aku kt dpn..slow potong aku blik trus tinggalkn aku… damn… dia smpai camp site dulu… hehehehe..

finally baru smpai camp site… kak ann da ready msk magi kt camp site… aku smpai je camp site trus balun air terjun.. masak x msk ok x ok aku balun je dahaga.. aku cuci seluar yg penuh dgn lumpur sampai ke betis.. org lain aku tngok xsetrok aku pon kotornya… aku pnya kna lumpur lain mcm.. stle bsh suar kasut stoking smua… aku lipat dlu suar sbb aku tau sejuknya nnti bkn boleh bwa bincang ke meja bulat.. next haida da siap sedia dgn pingan apa lg pinjam dlula pingan dia.. (peringtan : bwalah pingan cawan sudu sndri klu naik gunung mana2 waimah tingginya 200m klu ada buat mkn2 bawalah pls..jgn sshkn org nk tngu org mkn dlu nk g bsh bila last pkai..damnnn) da stle smua pekena kopi o pns baiknya.. skli lg magi tersedap pernah aku mkn walaupon kembang maginya klu kt umh boleh buang je kot..hehehehe.. then da slte time to clean up kms smua barang2 yg ptot.. masa utk turun…

Skli lg.. spe nk jln dlu silakan.. apa lg mula2 aku steady relex.. sbb aku tgh semput mngkin sbb baru lps rehat baru lps mkn..relex dlu bg mknan trun bwah dlu… few mins laters…. Shoot… sampai ke camp site kem kasut.. pling awal smpai spe lg klu bkn boss kite..bkn biashe2 haida.. next Mr.Andy org utara skrng keje kt shah alam 3rd its me.. sorang guider mula sruh tnggu yg lain2 smpai.. tp kami tgh sdp bdn ni kta klu jln boleh.. mungkin sbb dia mls nk tngok muka kami.. haaa jlnla klu boleh… apa lg..itu dikira pelepasan yg telah diberi.. shoot kami bertiga… dan yg ke empat si mira.. relex dgn pace dia.. aku naik cpt sbb bkn kaki je yg berjln tp tngan pon ambil bhgian membantu.. lgpon barang da xbnyk air pon tngl 1 botol kecil je tu yg laju je… aku klh bila trun.. sbb tu 100% guna kaki.. damn.. dalam 50m gak r raku kna tngl rsa nk shu2(kencing) nsb rr bwa air gak td.. tngok clear je..bismillah… shuuuuuuuuuuuuuu… basuh2 back on trek.. nma aku kna pngil.. aku sahut… JAAAPPPPPPP…….. Syuhhh2… haida phm.. si andy bingung.. ala brother ni..ok back on trek… naik trun naikkkkk trunnnnnn..

ALLAMDULLAH… skli lg tu je yg terkeluar dari mulut aku.. finally aku smpai ke tmpt starting point..3rd place, not bad for 31 years old man… yg mana ingt blik 3thn lps yg terkeluar dari mulut aku Cuma BA**, SI** KIM**, banda2 xbaik je yg kuar.. rsa bangga rsa seronok smua ada time tu.. aku da suke time tu nk blik kejar bas dari TBS ke Parit Raja.. tp aku lupa aku kna tnggu yg lain sampai gak.. DAMN.. ok terkeluar gak bhs xbaik.. hahahah… aku dgn haida lpk kt kebun sayur tnggu sorang2 trun..

sejuknya… fuhhhhhhh… punya sejuk mls nk lyn aku buat2 tido…. Stress dgn sejuk.. mengeletor gaklaaaa.. setgh jam lbh gak kot aku tertido… kali ni powil xbuat hal lak.. da smpai… mula2 ktanya jebat sruh tnggu.. memandangkn kami kejar sama… maap kami nk gerak ni.. kira2 da 13org 1 powil..powil kami gerak dlu… smpai lbh kurang pkul 8mlm ke masjid lojing… mandi2 bersihkan dri tukar baju bersih smua.. jam da tnjuk pkul 8.40 da.. jem bas pkul 11.30.. smpat ke idok ni.. sian si mira shoot laju.. smpai pening haida..

bila aku tngok jam… xpela mira relex da lps ni xyh kejar masa da… relex je readha je.. ngam2 smpai ke TBS pkul 12.10… da terlepas.. ok relex try tnya bas..da td burn gakla dkt 50..bazir je… g beli tket baru pkul 2.30pgi… aku mls nk pk bnyk bg duit beliknla nk cari ilham… 2 batang gakla sap kok… then aku tngok tket da siap.. dan aku stresss aku nk repeat nasi kandaq kaki power aym goreng berhantu… tp.. yela da nk tutup da kedai mamak tu… aym dia pon da sejuk jela yg tnggal.. tp power tetap power rrr.. da mkn da ready nk blik.. jam baru pkul 1.50 mcm tu..awal lg.. tngu bas tersanguk2 gakla… bas pon smpai.. msokkn beg.. cari tmpat.. aku rsa bas xkuar lg TBS kot.. aku da hilang dari bumi… aku sedar Batu Pahat Batu Pahat… nasib aku tersedar time tu… tp aku da kta klu aku terlepas pon lantak r raku patah blik je.. huhuhuh…

Aku kira selamat smpai umh aku kt Ayer Hitam dlm pkul 8pgi.. mulanya aku ingt nk half day je aritu dan aku da roger boss aku lwt smpai dari Cameroon.. tp aku sdr dari lenaku pkul 3lbh ptg.. hahahhah.. maap bossku tidoku bukan biashe2… aku lalok lg time tu.. pkul 6 mcm tu aku bohhh seround lg tidoq mcm baby yg comel aku tersedar pon bila guruh je time tu.. ujn lbt mlm tu guruh kilat smua complete… mlm tu aku mkn magi telur hotdog… smua time tu berkongsi gmbar dlm hutan mossy gunung Yong Belar G7…. KEPUASAN tu je…

Seblom aku sambung tido yg lg panjang mlm tu….. bdk2 car pool mira dan munirah….JOM…. YONG YAP… akhr bln 3 ni….
Why not?.... im in  TIDOOOOOOOO… Slamat mlm Donia, aku da xde hutang dgn ko YB…

geng sayur..thk u gais... aku abadikan gamba korang dlm blok aku..
Start dpn tudung merah : Haida , Mira Ayu, Munirah dan aku..

Popular posts from this blog

One Last Ride Buddy....

11 jan 2016 tarikh keramat bagi aku dgn ko.. tarikh pertama kali aku jmpa ko.. malam tu aku bawa ko dgn mber aku yg tolong pinangkn ko utk aku.. mlm tu aku xreti sgt nk bawa ko jln2 nk on lampu pon aku xreti.. yela 1 st time kan tp slowly yela ko bkn ssh pon senang je..skli tngok da tau..ko pon janda berhias.. bg aku ko memenuhi semua ciri2 yg aku nak.. nk ada bontot, xlaju xsegan, yg penting murah maintance nya.. bulan2 byr xde sakit kepala.. huhuhuhu.. aku namakan ko Ara Si Biru.. manja tp garang..i like.. hahahahaha.. kenalkan Ara Si Biru 9 tahun lps ko pling champion ko gagah..mna tempat ko x redah..g balik kl balik hari pon da biasa.. klu nk diceritakan sepanjang 9 tahun ni.. haisshhh banyak gila kenangan kita bersama.. time aku up and down ko sentiasa ada dekat sisi aku.. mlm2 bosan kita jln2 tmnkn aku mkn tngok wayg.. setia ko tngu hujan panas.. xpnh skli pon ko naik towing dan alhmdullilah sekali pon xpenah excident.. sakit2 manja tu biasala.. sket2 aku mula solek ko mula pasa

transfomer pokpek 3D animation

hahahaha...akhirnya...aku da upload keje aku yg xseberapa ni..(^.^)3D animation...terus terang lg bersuluh, character transfomer ni bkn rr aku yg wt...termasuk rr rigging nya...tp aku yg animate kn ya... 3 stages utama dlm 3D animation..modeling rigging dan last skali...animate... xkn aku dpt master kesmuanya~.~...nsib rr aku da g latihan industri...bnyk menolong 2...uhuhuhuhu...xketinggalan kwn2 aku...zahe, mus, irfan dan of cause lect kitaorg yg bnyk tolong aku... xdpt modeling dgn rigging dgn baik....animate pon jd rrr...huhuhuhuhuhuh...t aku upload ag...ape2 yg best.... xdpt jd gak...master adobe after effct pon boleh rrr..huhuhuhuhuh~.~en3...sy dpt keje?...huhuhu

asgmnt lma2 aku-___-

ni antara asgmnt lps2 aku rr...aku gunakan 100% Adobe After Effect..mcm budak2 ag time ni...time wa ckp sama lu...gile2 pnya explore...smua efect klu leh nk masok smua...hahahahha...kdang2 lwk lak... rasa comfrm ni...kna mrh pnya rrrr dgn lect...tp cantik lak... dgn bnga drinya...heheheheh..xpe2...klu aku xpuji dri sndri...spe ag kan2,,,kira baru nk berangkak belajar je... experiment demi experiment aku wt...campur mcm2 kaedah da ni...huhuhuhuhu ske2...\ kot2 klu ada yg tertengok bermint...leh mnta keje..huhuhuhuh..lalalalalal