Skip to main content

PESAKIT COVID - PART 1

 

Pengalaman yang xkn boleh aku lupa sepanjng tempoh kita, seluruh dunia bkn Malaysia je tengah berperang dgn musuh yang kita sndri tak nampak.. penyakit Covid-19. Well dgr nma penyakit pon kita da seram dari tahun akhir 2019 sampaila sekarang da awal tahun 2022 yet kita masih lg berperang dari covid-19 tukar nma delta la apala sampaila Omicron.

Untuk pengetahuan, aku terlibat secara langsung dengan Pusat Pemberian Vaksin (PPV) sampaila da tutup, sekarang aku pon terlibat untuk Pusat Kuarantin & Rawat Pesakit Covid-19 (PKRC). Bkn apa yg aku nk ceritakn, selama aku bekerja ini, Alhamdullilah aku dijauhkan semua penyakit2 tu. Aku bekerja seperti biasa. Aku lalalalala g KL dengan member aku anta tender blik hari, g mcm2 tempatla dan ye aku terlindung, berkat doa mak ayah aku yg jg aku selama aku kt bumi bertuah bumi Johor.

Yela mungkin ada yg aku terlepas pandang huha aku xikot SOP ke, Dan akhirnya aku arini sah salah seorang pesakit Covid-19, aku penyumbang kepada stastistik angka peningkatan

Day - 0 (kantoi "pregnent")

Ceritanya bermula aku pon xpasti bila masa aku kna tp bila difikir2kan, mungkinla aku ada join satu taklimat hari selasa 15 februari 2022, aku join dari pkul 8 sampai 1 ptg. Aku join dgn member aku. Sepanjang seingat aku masa kt dewan tu, aku Cuma buka mask masa mnom pagi isap vape. Tu pon kejap je. Atau sebelum tu aku dgn mmber aku lepak makan dlu sblum taklimat tu mula. Aku pon xpastila kat mana aku kna. Tp seingt aku sepnjg taklimat tu muka akula yg pling focus xtau knpa smpai mmber aku tnya “ko fokus2 ni ko phm x?”... aku slmber ckp “tak…” da pkul 1 tu abs kita org blikla.. member aku trus masuk keje dan aku terus apply cutila mls dala nk masok lg.. so blik umh mndi mcm biasa mkn nasi aym yg pihak penganjur sediakan lepak relex tngok tv.. laallaalllalala.. time tu x de apa2 pon rsa, mcm biasa mcm normal je. 

So keesokkan harinya hari rabu 16 Februari 2022, pagi tu mcm biasa aku dtg pling awal huhahuha g mkn stlekn trip bgunan seblh. Gurau bhn member2 bhnkn boss lain2 aku da start rsa lain. Member aku pling rapat dengan aku pon ckp aku nmpk termegah2 walaupon aku xnaik tangga pon x kmana pon. Ahhh mungkin saki baki cucuk dlu2 kot..huhuhuhuhu… dan ni yg best dewan taklimat semlm ditutup utk proses sanitasi… ahhhh sudah.. dlm hati xde pa kot.. ptg dlm pkul 3 tu aku dgn mmber aku g PKRC tngok kwasan tp sebnrnya sje nk jln2.. ok time ni aku da start meremang aku da start sejuk. Dan tiba2 je aku boleh sakit tekak weh. Celah mna boleh dtg sakit tekak jdnya aku pon g farmasi beli ubat isap sakit tekak. Da nk balik tu aku smpatla singgah  pasar mlm..beli mknan utk orang umh aku.. aku mnta maaf sgt2 klu ada yg berjngkit aku pon xtau time tu. Sesudah aku da smpai umh. Aku da warning bini aku jgn peluk dok dekat2 bdn da xsdp sakit tekak. Aku capai tuala terus mndi. Ya Allah, sejuk ketar ni mcm aku pnh kena time aku lps 2nd dose cucuk. Ketarnya fuh panas bdn tp sejuk. Lps tu trus aku bgtau bini aku kita tido asing ye mlm ni. Mlm tu Ya Allah aku rasakan mcm tido aku di sruh pusing kiri hilangkn hidung belah kira tersumbat, menerap, terasa mcm ditidurkan aku xikot terus rsa nk muntah. Nk bangun kencing jln terhoyong hayang . Dan percayala itula symptom penyakit ni. Bkn main2 ye.. COVID IS REAL.

Pagi keesokkan nya, khamis 17feb22  bini aku dgn aku masing dok bilik asing2. Aku da bgtau member aku siap2 aku sejuk ketar kot aku xleh dtg opis, bini aku apply cuti gak, just in case dia staf kt sekolah. Pagi tu aku mkn nasi lmk yg bini aku bungkuskn transfer dpn pintu je mknan tu. Adala dlm 4 sudu dala xsdp. Tp Alhamdulillah masih ada deria rasa dengan bau. So berterusanla smpai tgh ari. The moment of truth aku test buat salvia test kit. Seperti yang aku da jangka, aku positif. Bini aku da start nagis2 mcm aku da xde esok..adeh aku pon risau dah sebnrnya. Manusia yang agak keras tp once tumbang abs. aku cuba berfikiran rasional. Nasib bini aku tgh sarat mengandung negative. Aku sruh dia blik umh mak dia biarla aku isolasi sorang2 kt umh ni. Tgh mengandung ank pertama spe x risau beb. Bini aku da 2x keguguran ni yg ke 3..aku dgn bini aku harap sgt2 tak jd apa2. Aku sangupla duduk sorang2 xde hal. Tp yela binikn xnk, nk gak tmn laki dia yg berpenyakit bhya ni. Aku pon maklumknla yg aku sangkut covid kt company aku keje.pling terkesan member rapat akula. Bini dia pon tgh sarat mengandung xslh bln 4 ni lahir. Alhamdullilah negative. Yg lain2 pon Alhamdulillah negative. Fuhhh ko boleh bygkn ko punca penyakit ni tersebar. Rsa berslh oiii.. nsb semua selamat, Cuma opis tutup kejapla sampai ari ahd utk sanitasi.

Jumaat 18feb22 - pagi bini aku buat2 cool smpatla dia masakkn kewtiaw goreng air lemon pns tp akirnya tewas nagis lg. mnta untuk blik umh mak atas sbb keselamatan ank. Aku pon ckpla dr kmis lps abg sruh blik umh mak kan. Abg xpela pandaila abg masak. Dia mnta izin utk blik. So aku pon izinkn aku tau ini yg terbaik utk semua. Yg best umh ini ana yg punya yg xbestnya sunyinya..da dkt 3 thn aku kawen dgn bini aku mna akua da dia ada. Aku buli ke apa ke dgn dia je g ngteh cari pokok pow duit aku beli mknan dgn dia je. So sunyi pon is REAL gak bro.. xyh tnjuk ko kuat rrr.. so ari jumaat aku Cuma dpn tv aku da start segal2 bdn bisa2 bdn kdng2 nk start bagun dr baring tum ula rasa terhoyong hayang idung aku tersumbat teruk kejap belah kiri kejap belah kanan sakit kepala kadang2 sakit tekak tu pasti batok tu buat sakit dada gak. Nasib aku x cirit, demam pon da kurang, deria rasa aku ok deria mkn ok Cuma xlalu sgtla nk mkn. Tp kita tgh sakit bro kna gak mkn sumbat jela jnji mkn,aku bnyk mkn buah limau dgn apple air lemon. Sampaila pkul 11mlm aku try nk mndi. Fuhh lega da x ketar sejuk. Lps mndi tu baring dgn Dj lin Suria Cinta seround boom tidola, tp pkul 3 pagi aku tersedar idung aku sumbat belah kiri. Xleh jd aku ambkla mnyk cap kapak tu lumur kt idung. Time tu aku mamai kot jd aku rsa mcm xde bau mnyk cap kapak ni. Aku buat kali ke 2. Aah la memang xde bau, terusnya kau sumbat mnyk cap kapak tu dlm hidung, and yes xde bau… ahhh ghisau aku ke da hilang deria bau aku. Terus aku baru g dapur potong buah apple merah aku siap hidu2 buah apple tu bro ahh ghisau mat ghisau.. aku kunyah buah apple tu.. fuhhh lega ada rasa apple lg.. terus aku abskn sebiji apple pkul 3 pgi just nk pastikan aku xmamai lg memang betol2 ada rasa mkn apple ape tak gile ghisau time tu. Aku baring baru ada bau mnyk cap kapak tu.. fuhhh lega sket.. aku pon sambungla tido smpai 7.30

Sabtu 19feb22, ini pagi aku test lg air liur. Seperti da dijangka still positive so xde apa yg boleh aku buat masa skrng aku pon da update dlm apps MySejahtera aku kna kurantin 18feb22 sampai 24feb22. Kna gak jwb soalan yg sama tiap2 hari kot xslh aku kt apps tu sbb da 2hari aku isi soalan yg sama je.. Jdnya keadaan skrng deria rasa on deria bau on sakit tekak on sengal2 bdn on cirit no sakit kepala kadang2 batok on idung sumbat on gak.

Aku baru 3 hari kna penyakit ni nnti aku update progress aku seorang pesakit covid-19.. aku rasa x semua org nk sakit ni. Tp ini kot penghapus dosa kcil aku. Aku ni x la baik jhtnya pasti. Tp yg pasti Allah syg kita smua.....

Comments

Popular posts from this blog

One Last Ride Buddy....

11 jan 2016 tarikh keramat bagi aku dgn ko.. tarikh pertama kali aku jmpa ko.. malam tu aku bawa ko dgn mber aku yg tolong pinangkn ko utk aku.. mlm tu aku xreti sgt nk bawa ko jln2 nk on lampu pon aku xreti.. yela 1 st time kan tp slowly yela ko bkn ssh pon senang je..skli tngok da tau..ko pon janda berhias.. bg aku ko memenuhi semua ciri2 yg aku nak.. nk ada bontot, xlaju xsegan, yg penting murah maintance nya.. bulan2 byr xde sakit kepala.. huhuhuhu.. aku namakan ko Ara Si Biru.. manja tp garang..i like.. hahahahaha.. kenalkan Ara Si Biru 9 tahun lps ko pling champion ko gagah..mna tempat ko x redah..g balik kl balik hari pon da biasa.. klu nk diceritakan sepanjang 9 tahun ni.. haisshhh banyak gila kenangan kita bersama.. time aku up and down ko sentiasa ada dekat sisi aku.. mlm2 bosan kita jln2 tmnkn aku mkn tngok wayg.. setia ko tngu hujan panas.. xpnh skli pon ko naik towing dan alhmdullilah sekali pon xpenah excident.. sakit2 manja tu biasala.. sket2 aku mula solek ko mula pasa

transfomer pokpek 3D animation

hahahaha...akhirnya...aku da upload keje aku yg xseberapa ni..(^.^)3D animation...terus terang lg bersuluh, character transfomer ni bkn rr aku yg wt...termasuk rr rigging nya...tp aku yg animate kn ya... 3 stages utama dlm 3D animation..modeling rigging dan last skali...animate... xkn aku dpt master kesmuanya~.~...nsib rr aku da g latihan industri...bnyk menolong 2...uhuhuhuhu...xketinggalan kwn2 aku...zahe, mus, irfan dan of cause lect kitaorg yg bnyk tolong aku... xdpt modeling dgn rigging dgn baik....animate pon jd rrr...huhuhuhuhuhuh...t aku upload ag...ape2 yg best.... xdpt jd gak...master adobe after effct pon boleh rrr..huhuhuhuhuh~.~en3...sy dpt keje?...huhuhu

asgmnt lma2 aku-___-

ni antara asgmnt lps2 aku rr...aku gunakan 100% Adobe After Effect..mcm budak2 ag time ni...time wa ckp sama lu...gile2 pnya explore...smua efect klu leh nk masok smua...hahahahha...kdang2 lwk lak... rasa comfrm ni...kna mrh pnya rrrr dgn lect...tp cantik lak... dgn bnga drinya...heheheheh..xpe2...klu aku xpuji dri sndri...spe ag kan2,,,kira baru nk berangkak belajar je... experiment demi experiment aku wt...campur mcm2 kaedah da ni...huhuhuhuhu ske2...\ kot2 klu ada yg tertengok bermint...leh mnta keje..huhuhuhuh..lalalalalal